تیروئید

در نوشته زیر به برخی از بیماری ها و اختلالات تیروئید اشاره می کنیم، همراه ما باشید:

1- گواتر:

حتما دیده اید بعضی افراد برآمدگی بزرگی روی گردنشان قرار دارد، آن‌طور که عموم مردم تصور می‌کنند گواتر به معنی کم‌کاری تیروئید نیست، بلکه تنها معنی بزرگ‌شدن غده تیروئید را می‌دهد.

گواتر از نظر شکلی به دو نوع منتشر و ندولر تقسیم می‌شود:

  • در نوع اول یعنی نوع منتشر تمام غده تیروئید به میزان تقریباً یکسان رشد می‌کند و بزرگ می‌شود.
  • در نوع دوم یعنی ندولر غده تیروئید هم در ظاهر و هم در لمس توسط پزشک به صورت غده، غده درمی‌آید.

در یک تقسیم بندی گواتر به سه نوع ساده، کم‌کار و پرکار تقسیم می‌شود:

در نوع اول که به آن گواتر ساده می‌گویند اگرچه تیروئید بزرگ است، ولی چون میزان تولید هورمون در حد طبیعی نمی باشد و از نظر بالینی، هیچ علامتی برای فرد ایجاد نمی‌کند، به آن گواتر ساده می‌گویند.این نوع نسبت به دو نوع دیگر شیوع بیشتری دارد،

در نوع دوم، یعنی گواتر کم‌کار، غده تیروئید هم بزرگ شده‌است، هم به میزان کافی هورمون تولید نمی‌کند.

در نوع سوم گواتر،  تیروئید هم بزرگ است و هم بیشتر از نیاز طبیعی بدن هورمون تولید می‌کند که به آن پرکاری تیروئید می‌گویند.1-

برای تعیین وقت دکتر اشراقی می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید :

مطب : 32933013-025   همراه : 09376482002 

2- پرکاری تیروئید:

پرکاری تیروئید از تولید بیش از حد هورمون تیروئید می‌باشد. افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند اغلب دچار تپش قلب، کاهش وزن، حساس به گرما، بیش فعال و دچار پر خوری افراطی می‌باشند. گواتر گاهی اوقات یک عارضه جانبی ناشی از پرکاری تیروئید است.

( در مورد پرکاری تیروئید بیشتر بخوانید)

3- کم کاری تیروئید:

کم کاری تیروئید از کم کاری غدد تیروئید و کم بودن هورمون تیروئید می باشد. افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید می باشند اغلب دچار ضعف و خستگی، خواب‌آلودگی، خشکی پوست ، عدم تحمل سرما، کاهش تعریق، کند تپشی، فراموشکاری، یبوست، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، سقطهای مکرر، تاخیر در رفلکسها، کم‌خونی و درد مفاصل و عضلات و موارد دیگر می شوند.

( در مورد پرکاری تیروئید بیشتر بخوانید)

دکتر محسن اشراقی فوق تخصص جراحی قفسه سینه و تیروئید

4- سرطان تیروئید:

سرطان تیروئید نسبتا” شایع است. با این حال، میزان زنده ماندن بیماران تا مدت طولانی و درمان آن در حد عالی است. در برخی موارد، علائمی مانند گرفتگی صدا، درد گردن، و بزرگ شدن غدد لنفاوی در افراد مبتلا به سرطان تیروئید رخ می‌دهد. سرطان تیروئید می‌تواند هر کسی با هر سنی را مبتلا سازد، اما در زنان و افراد بالاتر از سی سال، احتمال بروز این بیماری بیشتر است.

(درباره  سرطان تیروئید بیشتر بدانید)

5- تیروئیدیت:

این عارضه به التهاب تیروئید گفته می‌شود، که ممکن است با عملکرد غیر طبیعی تیروئید (به ویژه پرکاری تیروئید) در ارتباط باشد. التهاب می‌تواند باعث مرگ سلولهای تیروئید شود. در نتیجه تیروئید قادر به تولید هورمون‌های کافی برای حفظ متابولیسم طبیعی بدن نخواهد بود. پنج نوع تیروئیدیت وجود دارد و هر کدام از آنها نیاز به درمان خاص خود دارد.

قسمت دیدگاه بسته شده است.